ஸ்ரீ வைகுண்டத்தில் நமக்கு “Personal Attention” கிடைக்குமா?

Updated on June 12, 2021 in General
16 on November 8, 2020

ஸ்ரீ வேளுக்குடி சுவாமிகளுக்கு அடியேன் நமஸ்காரம்.
ஸ்ரீ வைஷ்ணவ பாகவதாளுக்கும் அடியேன் நமஸ்காரம்.

அடியேன் மனைவி கேட்ட கேள்வி இது.

நாம் நம் சம்சார பந்தத்தில் இருந்து விடுபட்டு ஸ்ரீ வைகுண்டம் சென்றால், அங்கு ஏற்கெனவே கோடிக்கணக்கான நித்ய, முக்தர்கள் பெருமாளுக்கு கைங்கரியத்தில் ஈடுபட்டு கொண்டிருப்பார்கள். நாமும் ஏதாவது ஒரு கைங்கர்யத்தை ஏற்றுக்கொண்டிருப்போம்.

அத்தனை பேர் மத்தியில் நமக்கு பெருமாள் personal attention கொடுப்பாரா? நம்மை பார்த்து நம் கைங்கர்யத்தை ஏற்றதாக ஒரு சொல்லோ, புன்னகையோ செய்தால் தானே நமக்கு ரஸிக்கும்? அப்படி இல்லை என்றால், அங்கு செல்வதற்கு motivation எப்படி வரும்? இங்கு அர்ச்சாவதாரதிற்கு செய்யும் கைங்ர்யமும் அதுபோல தானே?

அடியேன் இராமானுஜ தாஸன்.

 
  • Liked by
Reply

ntgk ஸ்வாமி நமஸ்காரம்.

இப்பூவுலகில் இப்போது எத்தனை கோடான கோடி ஜீவராசிகள் இருக்கின்றோம். இருப்பினும் ஒவ்வொரு ஜீவனுக்கும் தேவையானதை அறிந்து அதை பகவான் நிறைவேற்றுகிறாரே! நாம் ஆழ்ந்த பக்தராக இல்லாத போதும் கூட நம் ஒவ்வொருவரின் தனிப்பட்ட சிறு சிறு பிரார்த்தனைகளையும் கூட கேட்டு தேவையானதை செய்கிறாரே! அப்படிபட்டவருக்கு மேலும் கோடான-கோடி மடங்கு கோடி ஜீவன்கள் இருந்தாலும் ஒவ்வொருவரின் தேவைக்கும் தனிப்பட்ட கவனம் செலுத்துவதில் என்ன சிரமம் இருக்க போகிறது?

 

“நம்மை பார்த்து நம் கைங்கர்யத்தை ஏற்றதாக ஒரு சொல்லோ, புன்னகையோ செய்தால் தானே நமக்கு ரஸிக்கும்?”

இல்லை ஸ்வாமி! அங்கு கைங்கர்யம் செய்பவர் எவருக்கும் பகவானிடம் இருந்து கிடைக்க கூடிய சொட்டு உந்துதல் இல்லை! பகவானுக்கு கைங்கர்யம் நடக்க வேண்டும் என்பது மட்டுமே உந்துதல். “இன்னார் மாலை தொடுத்தார்” என்ற பாராட்டல்ல உந்துதல். அவருக்கு மாலை அணிவித்து காண்பதே உந்துதல். “அடியேன் பாலம் கட்டுவதை ராமர் பாராட்ட வேண்டும்” என்பதல்ல உந்துதல். “ராமருக்கு பாலம் கட்டபட்டாக வேண்டும்” என்பதே உந்துதல். 

உணவை எடுத்து தங்கள் வாயில் போட்டால் தங்களிடம் பாராட்டு கிடைக்கும் என்பதல்ல கைக்கு உந்துதல். தங்களுக்கு அச்சேவையை செய்ய வேண்டும் என்பதே தங்கள் கைக்கு உந்துதல்.

  தாசன் (‘அடியேன்’ என்ற சொல் zero fontல் உள்ளது). 🙂

 

தீபாவளி திருநாள் கொண்டாட்டதிற்காக தாங்கள் தங்கள் பெற்றோர், துணைவி, பிள்ளைகள் மற்றும் பலருக்கு அன்பளிப்பாக சில பொருட்களை அளிக்கலாம். அவர்கள் தங்களை பாராட்ட வேண்டும் என்பதா நோக்கம்? இல்லையே! அவர்கள் ஆனந்த படுவதை காண்பதே தங்கள் நோக்கம். அவர்கல் ஆனந்தமே தங்கள் ஆனந்தம். அதுவே தங்களுக்கு  உந்துதல்!.

இப்பவும் நாமில் பலர் பல நற்செயல்களை anonymous-ஆக செய்து வருகிறோம். இவை அனைத்திலும். அச்செயலின் பயனாளியின் ஆனந்தமே நமக்கு ரஸனை! அதுவே உந்துகல்! 

அடியேன் தாசன்.

on November 8, 2020

Srimate Ramanujaye Namaha,

Excellent answer , Kambandasan swamy. Happy to read this answer.

Yes, the very need to be in the centre of attention decides if we are here or in Vaikunta.(All of us here have this problem (except acharayaas) in varying degrees)

Another two angles for the same question, answer is same as above but in a different perspective.

  1. A devotee’s encouragement is Perumaal has given the opportunity to serve and also has given the intelligence and strength to do the service. So being able to do the service is itself a means of encouragement. ( Seeing pleasure of the Lord is a higher degree of devotion though)
  2. Our legs walk, hands feed us, but very rarely do we admire the hands or legs.. but when they cooperate with the body, the legs and hands become healthy and nourished. Similarly, by service to Lord, the soul becomes nourished and satisfied.

But given the above (that a devotee does not expect anything other than service) , it is not that there will no personal exchanges, there will be perhaps, but not sure of the details at this stage. (because even in aracha avataram, He is reciprocating so actively.:)-.)

Adiyen

Thirukachidaasanudasan

 

on November 8, 2020

@கம்பன்தாசன் சுவாமி, அடியேன் கேட்டது “என் சந்தோஷம், என் திருப்தி” என்ற நோக்கத்தில் அல்ல. நாம் செய்யும் கைங்கர்யம் பகவானின் ப்ரீத்திகாக எனும்போது, அவர் ப்ரீத்தி அடைகிறார் என்பதை தெரிந்து கொள்ள வேண்டும் என்பதில் தவறில்லையே?

இந்த லோகத்தில், நாம் அர்சாவதார பெருமாளுக்கு கைங்கரியத்தில் ஈடுபடும்போது, அவர் திருப்தி அடைந்தார் என அனுமானமே கொள்ள முடிகிறது.

ஆனால், ஸ்ரீ வைகுண்டத்தில் பெருமாளுக்கு நேரே கைங்கரியத்தில் ஈடுபடும்போது, அவர் நம் கைங்கர்யத்தை ஏற்றுக்கொண்டார் என்று நமக்கு அவரின் ஆனந்தனின் மூலம் உணர்த்த, அந்த ஆனந்த்தை நாம் அனுபவிக்க வேண்டும் என்று நினைப்பதில் என்ன தவறு?

“அளியன் நம் பையல்” என்று பெருமாள் கூற வேண்டும் என்று தானே தொண்டரடிப்பொடியாழ்வாரும் ஆசைப்பட்டார்?

இந்த லோகத்தில் சுகம், துக்கம் மாறி, மாறி வருகிறது, அதனால் அந்த லோகம் செல்ல வேண்டும் என்று நினைப்பதை விட, இந்த லோகத்தில் பகவானுக்கு தடையின்றி கைங்கரியத்தில் ஈடுபட முடியாது அது அங்கே பரிபூரணமாக கிடைக்கிறதே என்ற ஆசையை அடிப்படையாகக் கொண்டு அங்கே செல்ல விழைவது தானே சரியான காரணமாக இருக்க வேண்டும்?

அடியேன் ஏதேனும் தவறாக பதிவிட்டிருந்தால் மன்னித்தருள வேண்டுகிறேன்.

அடியேன் இராமானுஜ தாஸன்.

on November 8, 2020

Srimathe Rangaramanuja Mahadesikaya Namaha

Swamy

“இந்த லோகத்தில், நாம் அர்சாவதார பெருமாளுக்கு கைங்கரியத்தில் ஈடுபடும்போது, அவர் திருப்தி அடைந்தார் என அனுமானமே கொள்ள முடிகிறது”

Netru Thirumalai Unjal Sevai Urchavar Nandraaga punnagaithaar. AmmAvidam koorinen.

Indru adiyen BhAryAvum ammAvidam adhaye koorinaaL. Adiyen mudhal naal sonnadhu avaLukku theriyAdhu.

Eppadi archai PerumaL sirikkirAr? Orey mAdhiri dharisanam tharugirAr? Irandu thAyArgalum sirithAgiradhu

Corona poivittadhu endrey thondrugiradhu

Kandippa PerumaL pesuvAr dAsAnudAsan

Aalavatta kainkarya pugazh Thiru Thirukkacchi nambigal Thiruvadigaley Sharanam

Dasanudasan

ntgk ஸ்வாமி,

‘இன்னது தவறு’ என்று அடியேன் எதையும் குறிப்பிடவில்லையே! உண்மையில் அப்படி ஒரு எண்ணமும் இல்லை. என்னை அறியாமல் தங்களுக்கு அப்படி படும்படியாக எழுதியதற்க்கு மன்னிக்கவும்.

கோப்பியர் ஒவ்வொருவரும் கண்ணன் தன்னுடன் ஆடி ஆனந்தப்படுவதை கண்டு ஆனந்தபடவேண்டும் என்று ஆசைபடுகின்றனர்.  நமக்கும் அப்படி ஆசை இருப்பது தவறெப்படியாகும்? 

“அடியேன் வைகுந்ததிற்கு வந்தால் அடியேன் ஏதோ பெரிய பக்தன் என்று கருதுவர்; ஆனால் இங்கு திருவரங்கத்தில் இருந்தால் அடியேன் நீசன் என்று அறிந்து அடியார்கள் அடியேனுக்கு விஷேச கருணை காட்டுவர்” என்று ஆழ்வார் சொல்வதாக கேட்ட நியாபகம். (if you know the exact context, please share. Thank you.). ஆதாலால், நாமும் அடியார்களிடம் இருந்தும் பகவானிடம் இருந்தும் விஷேச கருணை எதிர் பார்ப்பதில் தவறு இல்லை என்று தோன்றுகிறது.  

அடியேன் சொல்ல முயன்றது, பகவான் கோடான கோடி மடங்கு கோடி ஜீவன்களுடனும் நம் தேவை அறிந்து reciprocate செய்ய கூடியவரே.

அடியேன் தங்கள் கேள்வி “பெருமாள் நமக்கு reciprocate பண்ணுவாரா?’ என்று புரிந்து கொண்டமையால், “ஆம் நிச்சயம் பண்ணுவார்” என்று பதிலளிக்க முயன்றேன். But His reciprocation comes in mutitude of ways, some direct and some indirect.

When He appreciates the squirrel, is that reciprocation only for the squirrel? No! every varam will feel “Perumal is paying attention to the smallest amongst us; He is definitely paying attention to my service too”. When we make a garland, and the garland looks beautiful upon Him, that beauty is a reciprocation and encouragement for us.

Among all His mutitude ways of reciprocationஸ். the top most is when He engages us further in the service through His devotees. நம்மை அளியனென்று அருளி தன் அடியாருக்கு ஆட்படுத்துவார். அதுவே மேலான reciprocation என்பது அடியேனின் புரிதல்.

———————– 

Regarding reciprocation from the arca avatarams, my understanding is, since arca avataram are shaakshaat Perumal Himself, His reciprocation is no less in this form compared to His reciprocation in the form He manifests in Vaikuntha. The Arca avataram are also reciprocating continuously with us in multitude of ways. One of my most endearing experience was, once I went to an ancient Narasimma-Perumal temple. It was late in the evening and all I could get at that time was a palm length of strung-jasmine (உள்ளங்கை நீளமே உள்ள தொடுத்த மல்லிகை).  I was wondering how to offer such small amount of flower to the large Deity. When I offered it to the arcagar, he immediately placed it directly on Thayar residing in Perual’s chest. The size of the flower was exactly right! Such a benevolent reciprocation from Perumal to an utterly undeserved person!

Like Vikramaditya swamy shared, several times we can feel Perumal’s smile; it can be a plesant fatherly smile, or it can be a நமட்டு சிரிப்பு (பண்ற தப்பெல்லாம் பண்ணிட்டு இப்பொ இங்க என்னை பாக்க வந்தியா?” என்பது போல்! Or, if we have commited serious mistake His face clearly shows that. But, if we first see Thayar, seek explicit forgiveness and then go to Him, His expression of displeasure is milder.

When we are sincerely praying for something, He assures us by dropping a flower; or sometimes the arcagar swamy comes and says something out of the blue, which only we can know is a message from Perumal. The arcagar himself may be thinking it is a casual conversation.

I am sure each one of us will have so much to share on how the arca avararam has reciprocated with us on different occassions. I feel, He is continuously reciprocating; we are sensitive to HIs reciprocations only some of the times. 

அடியேன் தாசன்.

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
2 on November 9, 2020

Srimate Raamanujaye Namaha!

Swamis, I think there are two sides to the coin.

What Kambandasan swamy is explaining is a devotee in Vaikunata may have no expectations except the pleasure of the Lord.

The other side of the coin is Perumaal does not remain quiet , still He reciprocates actively to each and every devotee. (Like what Vikram swamy has experienced recently).

So both can co-exist.

Adiyen

Thirukachidaasanudasan.

(Welcome back Vikram swamy)

 

on November 9, 2020

Srimate Raamanujaye Namaha,

On a side note, Vikram swamy not sure why Perumaal smiled, there could be many reasons.

But this period mid Nov to end of Dec is indicated (astrologically) as a touch challenge for humanity (may be this virus or some other challenge)   in general, not sure which countries specifically. (Things will become normal from March or april 2021) Let’s be cautious, exercise well, have a healthy lifestyle and more importantly lets do Prayers and paarayanams, this is much needed. Hope each one of us can contribute our part towards positive vibrations 

Adiyen

on November 9, 2020

Namaskaram, Nice question and Many of us will get this question in our spiritual journey. My humble opinion Bhagwan resides inside everyone of us – separately as Anataryami and as Krishna, HE dances with every Gopika separately to show he is there for everyone . In my experience he loves us much much more than what we can imagine. If he can do this in this material world, It can’t be something lower in Vaikuntam. HE would bless us with much more by all means in Vaikuntam is what I believe. Swami in his discourses has shared that we can serve Him beyond any boundaries in Vaikuntam , so this boundary should also not exist there. I beg your pardon if I have stated anything inappropriate.

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
0 on November 9, 2020

Srimate Raamanujaye Namaha,

Some good news.

Just as we are discussing this thread, one of my contacts shared a video of a utsavaar, where Perumaal indeed is smiling. (So those of us who are not fortunate like Vikram swami can watch this video. Since it is video of utsavaar I am sharing as Swami has said only moolvar pictures should not be shared)

Very touching to see the video.(probably Perumaal is stating that he is ready to give personal attention as much as we want, as long as we agree to return back to Vaikunta :)-)

https://drive.google.com/file/d/11BquklZqCU5S8v5yhTDgiLAzggu0kUqp/view?usp=sharing

Adiyen

P.S: Suggest to watch in full screen mode

  • Liked by
Reply
Cancel

Namaskaram to all Bhagavathas in this thread!

Interesting discussions Swamis! Also the video posted by Enpanifan Swami is very delightful and interesting. Actually, when I visited Thirukkachi Hasthigiri for the first time, I had a similar experience. Sri Devaraja Perumal was smiling so energetically. His eyes were also widely open. It was a blissful experience.

But during the second visit almost an year after, He was still smiling of course. But, the smile was moderate this time! He is still maintaining His moderate smile, when I had His dharshan 2 days ago!

Adiyen

(P.S.: Swami, I had posted a question earlier under the thread “Seeing the Acharya as Bhagavan’s Avatharam” at the end. I humbly request an answer.)

 

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on November 10, 2020

Nethikkum innikum PerumaL sirikka villai

  • Liked by
Reply
Cancel
2 on November 10, 2020

Srimathe Rangaramanuja Mahadesikaya Namaha
Dear enpani fan swamy, dhanyosmi, adiyen won’t be active as before. Paving way for vibrant youngsters. Anubhavam matters.

Thayaraiyum perumalaiyum anubhavikkanum
Acharyanai anubhavikkanum
Roopam, gunam etc
Dasanudasan

on November 10, 2020

Noted swamy🙏

on November 12, 2020

Namaskaram to all the Bhagwatas

@ntgk swami, adiyen would like to share, Krishna along with Balarama  when entered the Malayudha contest against Mushtika and Chanura, at that time, krishna displayed himself differently to different set of people out there witnessing the contest as in, TO the Mathura Girls he displayed himself as a charming, muscular, sportsmen, To the old Ladies, as a subtle young kid, To Kamsa and Mushtika and Chanura as Yaman…. so it is  very well evident, Bhagwan is Antaryami and he very well knows of what to display and when, so the question of Personal attention to his Adiyars could differ as per the required circumstances, but yes, can certainly be felt. 

Adiyen Dasan

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
0 on June 12, 2021

Today’s enpani audio 2135 is slightly related to this thread.

Adiyen

  • Liked by
Reply
Cancel