Namaskaram Swami,
A Mishra Satvam such as a metal/stone can become Bhagavan’s Archa Thirumeni or it could become scrap as well. Does Karma decide, it becomes what, or how it’s decided?
adiyen,
Badrinarayana Ramanuja Dasan
Namaskaram Swami,
A Mishra Satvam such as a metal/stone can become Bhagavan’s Archa Thirumeni or it could become scrap as well. Does Karma decide, it becomes what, or how it’s decided?
adiyen,
Badrinarayana Ramanuja Dasan
Srimathe Rangaramanuja Mahadesikaya Namaha
Srimathe Sri Varaha Mahadesikaya Namaha
Sri Velukkudi Krishnan Swamy Thiruvadigaley Sharanam
According to Sri Krishna Premi Swamigal, the flower that reaches Perumal’s shoulders as a garland is according to its Karma. Not all flowers reach Bhagawan’s thirumeni.
Dasanudasan
Dhanyosmi Vikram Swami, in addition to this, any evidence from Sastras or reference from our Swamigal upanyasams would be greatly appreciated.
Srimathe Rangaramanuja Mahadesikaya Namaha
To adiyen upanyasam is baseline. Adiyen refer to text only if forced. Self learning could be dangerous!
In addition to the above, “as animals , they don’t accumulate karma” – Velukkudi Upanyasam. My understanding, except human state, other states reduce Karma & don’t accumulate.
Eg:
1. Ahalya Devi as stone or invisible entity state from Srimad Ramayanam.
2. Jata Bharathan Swamy as deer Srimath Bhagavatham
3. Dhadhi pandan pot (& Potter I believe) getting Moksham from.Krishna Srimath Bhagavatham
This is all adiyen could think of as of now.
Dasanudasan
ஸ்ரீ மத் வரவரமுனயே நம:
ஸ்வாமி, ஆத்மாக்களுக்கு தான் கர்மவினை உண்டு.
எனில், ஒவ்வொரு புஷ்பத்திலும் ஆத்மா உண்டா ??
அடியேன் வரவரமுனி ப்ருத்ய தாஸன் 🙏
Swamy, I too know that achit has atma.
But flower is a by product of plant 🤔
If flowers, then leaves falling from plants also have atma .
Kindly forgive if Adiyen was wrong 🙏
Swamy ,
Swamy clearly says in that enpani audio that
Achit ≠ Atma but some Atmas were trapped inside Achit due its past karma.
Inside human body there are atmas likewise inside achit bodies there are some atmas probably it can also be a micro organism.
கிருஷ்ணர் ததிபாண்டனுடைய பானைக்குள் இருக்கும் ஆத்மாவிற்க்கு மோக்ஷம் கொடுத்தாறே தவிற பானைக்கு கொடுக்கவில்லை.
அடியேன் வரவரமுனி ப்ருத்ய தாஸன் 🙏
Swamy,
When we refer to pot it is shareerAthma – Bandham.
We are also bound by ShareerAthma Bandham.
Our body is achit only.
Only the realization part differ.
The moment one upgrades his realization to human & above his Karma starts counting.
This is proved in the conversation between Vaali & SriRam
As a Monkey 🐒 he could have escaped but as he started discussing on plane of human or more realization , Perumal started attaching Karma to Vaali.
Like our body to our soul
Chith & Achith as body to Sriman Narayanan
As chith is also body to NarayaNa, body need not always be achith let’s understand it.
Achith is bound to transformation
Chith is always the same
So when we say Moksham to pot we refer to AthmA inside pot whose Dharma Bhutha GyAnam could be limited being achith.
Similarly when we say Moksham to Vikram it means to Vikram’s AthmA not to his body.
Do we ever refer to body of Sundara Ramanuja Dasan when we say Swamy?
Does Sundara Ramanuja Dasan turn his head when his name is called for or his AthmA turns?
That which reacts is body but when we refer, we refer to body-soul relationship always.
Dasanudasan
Srimath Varavara munaye nama:
Swamy, I have one doubt.
தன்னுடைய வாழ்க்கையின் கடைசி நிமிடங்களில், இறைவனை நினைப்பவர்கள் இறைவனை அடைகின்றனர்.
சில புஷ்பங்கள், இறைவன் திருவடிகளை அர்ச்சிக்கின்றன. எனில், அப்புஷ்பத்திற்குள் இருக்கும் ஆத்மா மோக்ஷம் அடைகின்றதா ??
அடியேன் வரவரமுனி ப்ருத்ய தாஸன் 🙏
Srimathe Rangaramanuja Mahadesikaya Namaha
Srimathe Sri Varaha Mahadesikaya Namaha
Sri Velukkudi Krishnan Swamy Thiruvadigaley Sharanam
Sri:
Moksham Adaiyum. The timeline will be much shorter.
புஷ்பம் அக்கணமே மோக்ஷம் அடையுமா? அது பெருமாளுக்கே வெளிச்சம். ஆனால் அது சரணாகதி. சரணாகதிக்கு மோக்ஷம் மட்டுமே சிறந்த பலன்.
“மற்றை நம் காமங்கள் மாற்று”
அது இன்னொரு ஜென்மம் எடுத்து அடையுமா இல்லை அப்பொழுதே வா என்பது தெரியாது.
உய்ய ஒரே வழி பெருமாள் திருவடி
நாம் சேவிக்கிரோம், உடனே மோக்ஷம் செல்கிரோமா?
“வைத்த நாள் வரை” – ஆழ்வார் சாதிக்கிறார்
“மரணம் ஆனால் வைகுந்தம் குடுக்கும் பிரான்” – ஆழ்வார் சாதிக்கிறார்
“நாராயணனே நமக்கே பறை தருவான்” – ஆண்டாள் சாதிக்கிறாள்
ஒன்று நிச்சயம், வேறு கை மாறாமல் பார்த்து கொண்டு, பெருமாள் நமக்கும் மோக்ஷம் தருவார்
அந்த புஷ்பதிற்கும் தருவார்
அடியேனுக்கு அடியேன்
Vikram Swami is back in form. Very nice to see your apt answers Swami!
Swamy,
All credits only to Sri Velukkudi Krishnan Swamy, our Guru
I am not mine = Na Ma:
Sri Velukkudi KrishnAya Nama:
🙇🙇🙇🙇🙇🙇🙇🙇
Dasanudasan